Ofte stilte spørsmål om Handlekonto

Lurer du på noe om din Handlekonto hos Instabank? 


Nedenfor har vi samlet svarene på noen vanlige spørsmål om Handlekonto og Instapay, Handlekonto med betalingsutsettelse, rente- og gebyrfri nedbetaling, og betalingsforsikring.

Handlekonto

Når får jeg min Handlekonto faktura? 

Din månedlige faktura vil bli sendt til din e-post, og fast forfallsdato er den 20. hver måned.

Du kan ikke velge annet forfall.

Din faktura vil bli sendt ut rundt den 7. hver måned.

Du kan velge å kun betale et minstebeløp i måneden, som inkluderer renter og gebyr og et avdrag som tilsvarer 1,67 % av benyttet kreditt.

Kan jeg sette opp avtalegiro eller e-faktura?

Vi tilbyr foreløpig ikke avtalegiro eller e-faktura for Handlekonto. Men du kan sette opp et fast avdrag på brukskontoen i din hovedbank – fakturaene har alltid fast KID- og kontonummer.

Hvorfor er KID nummeret så viktig?

Det er KID-nummeret som er unikt for deg og som er knyttet mot din konto hos oss. Ditt KID-nummer finner du i nettbanken.

Hvorfor er det lagt inn etableringsgebyr? 

Det er gratis å etablere en Handlekonto på Skeidar (kampanje vår/sommer 2019).

Det har tidligere kostet 199,- å etablere en Handlekonto på opptil 10 000,- og 399,- for en Handlekonto over 10 000,- 

Kan jeg låne mer?

Ja, du kan søke om å utvide kreditten på din Handlekonto ved å sende en sms med kodeord skeidar til 2007, og følge instruksene, eller så kan du søke om opplåning direkte fra nettbanken.

For deg som valgte Handlekonto med høyere kreditt enn kjøpet på Skeidar, kan du enkelt overføre penger fra din Instabank konto til din brukskonto eller betale regninger rett fra nettbanken.

Det frigjøres også kontinuerlig kreditt på din Handlekonto etterhvert som du betaler dine fakturaer. Denne kreditten kan du bruke som du vil, hvor du vil. 

Ønsker du et vanlig fleksibelt lån hos Instabank så kan du søke direkte her.

Hva er Instapay?

Instapay er et nytt Mastercard fra Instabank. Kortet har en av markedets laveste renter på 14,9 %, men i motsetning til tradisjonelle kredittkort får du ikke en rentefri periode i starten. 

Kortet er tilknyttet din Handlekonto, men kan brukes i alle utsalgssteder som tar Mastercard globalt. Merk at Instapay Mastercard per dags dato ikke kan brukes til å ta ut penger av minibanker, dette vil aktiveres om kort tid

Hvorfor har jeg fått et Instapay Mastercard?

Når du søkte om Handlekonto hos Skeidar kvalifiserte du for et Instapay Mastercard som du aksepterte (se avtalen din).

Dersom du ønsker å terminere ditt Instapay kort kan du bare klippe det i to, men merk at det det er ingen ekstra kostnader knyttet til Instapay kortet for Handlekonto kunder dersom det ikke brukes.

Hvorfor kan jeg ikke ta ut penger i mininbanken med Instapay Mastercard?

Instapay Mastercard er et helt nytt kort og det vil kunne brukes i minibanker om kort tid. Registrer din epost hos kundesenter@instabank.no om du vil får beskjed når du kan bruke kortet ditt i minibanken.

 

Handlekonto med betalingsutsettelse

Når får jeg min faktura?

Om du valgte å utsette din første Handlekonto faktura – også kalt betalingsutsettelse – så blir din første faktura sendt til deg på e-post når din rentefrie periode nærmer seg slutten.

Dersom du ønsker å betale hele eller deler av beløpet før du mottar faktura, finner du betalingsinformasjon i nettbanken.

Når forfaller min faktura?

Fakturaer fra Instabank forfaller alltid på den 20. i måneden.

Du kan ikke velge annet forfall.

Du vil motta din første faktura etter ca 4 mnd

Jeg finner ikke min faktura – kan jeg få en kopi?

Du kan alltid finne din(e) faktura(er) i nettbanken etter fakturaen er utstedt.

Hvorfor er KID-nummeret så viktig?

Det er KID-nummeret som er unikt for deg og som er knyttet mot din konto hos oss. Ditt KID-nummer finner du i nettbanken.

Hvordan logger jeg meg inn i nettbanken til Instabank?

Du logger deg lett inn i nettbanken vår her med BankID eller BankID på mobil.

Hvorfor er det lagt på et utsettelsesgebyr?

Alle som velger Handlekonto med betalingsutsettelse må betale et utsettelsesgebyr på 349 NOK. 

Du betaler ingen renter i den betalingsfrie perioden.

Utsettelsesgebyret blir bakt inn i totalbeløpet ditt ved fakturering.

Utsettelsesgebyret må alltid betales og kan ikke trekkes fra av selger i butikk eller krediteres.

Kan jeg låne mer?

Ja, etter din periode med rentefritak opphører så kan du søke om å utvide kreditten din direkte fra nettbanken.

Det frigjøres også kontinuerlig kreditt på kontoen din etterhvert som du betaler ned på din Handlekonto, som du kan bruke på hva du vil, hvor du vil.

Eller så kan du når som helst søke om et vanlig fleksibelt lån fra Instabank via våre websider.

 

Rente- og gebyrfri nedbetaling

Hvordan beregnes mitt månedsbeløp?

Om du har valgt å betale med 24 måneders rente-  og gebyrfri nedbetaling så deler vi din kjøpesum på Skeidar i 24 faste månedsbetalinger – helt rente- og gebyrfritt!

Når får jeg min faktura?

Din månedlige faktura vil bli sendt til din e-post, og fast forfallsdato er den 20. hver måned.

Du kan ikke velge annet forfall.

Din faktura vil bli sendt ut rundt den 7. hver måned.

Hvorfor er KID-nummeret så viktig?

Det er KID-nummeret som er unikt for deg og som er knyttet mot din konto hos oss. Ditt KID-nummer finner du i nettbanken.

Kan jeg låne mer?

Du kan søke om et fleksibelt lån fra Instabank når som helst her.

 

Betalingsforsikring

Hva er betalingsforsikring?

Betalingsforsikring er en forsikring som gir deg trygghet om noe uforutsett skulle skje. Langvarig sykdom, arbeidsledighet eller arbeidsuførhet kan ramme alle. I slike situasjoner er det godt å ha en betalingsforsikring som sørger for at det du skylder på din Handlekonto blir betalt.

BETALINGSFORSIKRINGEN OMFATTER:

  • – midlertidig og fullstendig arbeidsuførhet
  • – ufrivillig tap av arbeid
  • – sykehusinnleggelse
  • – tap av liv

For mer informasjon, samt begrensninger og unntak se fullstendige vilkår og forkjøpsinformasjon.

Hvem kan bestille betalingsforsikring?

Du må bekrefte følgende for å kunne bestille betalingsforsikring:

a) være over 18, men under 67 år, og ha fast bosted i Norge, og være medlem av norsk folketrygd
b) har mottatt, lest og forstått vilkårene som må være oppfylt for å kunne tegne forsikringen, og at du:

  • – ikke er kjent med eksisterende sykdom, eller tilstand som kan medføre arbeidsuførhet eller sykehusinnleggelse; og
  • – er fast ansatt med en arbeidstid på minst 16 timer per uke eller er selvstendig næringsdrivende som ikke mottar sykepenger, dagpenger, uføretrygd eller lignende stønad eller erstatning; og
  • – ikke er kjent med, eller burde ikke hatt grunn til å regne med, forestående ufrivillig tap av arbeid

Hvis du ikke kan bekrefte vilkårene som angitt over vil søknaden for betalingsforsikring avvises.

Hvordan beregnes prisen for betalingsforsikring?

Forsikringen dekker gitt terminbeløp for din Handlekonto når kontoen etableres og forsikringspremien regnes ut med utgangspunkt i terminbeløpet ved fullt opptrukket kreditt. Denne multipliseres med 2,25 og forsikringsbeløpet legges til som et engangsbeløp. Dette gir en forsikringsdekning som sikrer at Handlekontoregningene dine betjenes dersom en erstatningssituasjon inntreffer.  

Priseksempel: Oppretter du en Handlekonto med kr 15.000,- i kreditt og med 14,90% rente, vil betalingsforsikringen koste deg kr 972,-. Dette gir en ytelse pr. mnd. på kr 369,- dersom en erstatningssituasjon inntreffer.

Har jeg angrerett på betalingsforsikring?

Du har 30 dagers angrerett fra du har tegnet betalingsforsikringen. Dersom du velger å benytte deg av denne, vil innestående forsikringspremie tilbakebetales.