Perfekt støtte gir bedre søvn

Det er forskjell på åtte timers søvn i en dårlig og god madrass.

Våkner du uthvilt, blir du friskere og gladere. Søvnkvalitet og livskvalitet henger nøye sammen, og derfor er det viktig å få best mulig utbytte av tiden vi bruker i sengen.

Søvnkvaliteten kan avhenge av en rekke fysiske og psykiske faktorer. Men madrassen er selve fundamentet for en god natts søvn. En god madrass gir optimalt med hvile og nytt overskudd der en dårlig bare gir «vondter» og sure miner.

“Feil hvilestilling øker risikoen for smerter i rygg, skuldre og nakke”

Er du tung, lett, høy eller lav? Eller kanskje du bare har brede hofter? Uansett fasong eller kroppsform – dette må du ta hensyn til når du skal velge madrass.

Rett eller knekk

– God liggekomfort innebærer at madrassen støtter de forskjellige delene av kroppen og gir god trykkavlastning, slik at du får best mulig liggekomfort, sier salg- og produktsjef Laila Hagen Lerud i Skeidar.

Tenk deg at du kan trekke en vannrett linje mellom korsrygg og knær når du ligger på siden. Dette er en indikasjon på om madrassen er riktig i forhold til din kropp. Denne hvilestillingen øker sjansen for god søvn.

– Når kroppen slapper godt av, kan du ligge lenge i samme stilling. Det er et godt tegn, for rolig søvn er god søvn. Hvis du derimot ligger med en knekk i ryggen, må du skifte stilling oftere, noe som gir mer urolig og avbrutt søvn, påpeker Lerud.

– Feil hvilestilling øker dessuten risikoen for smerter i rygg, skuldre og nakke.

Flere madrasstips

  • Madrassen bør være 15–20 centimeter lengre enn deg. Kjøp gjerne en madrass på 210 centimeter hvis du er 185 centimeter eller mer.
  • Tilpass madrassene i sengen etter ditt behov. Din bedre halvdel har trolig en annen kroppsbygning og et annet behov enn deg.

Tre typer

En madrass lages med eller uten springfjærer. Materialet er skumplast, andre kunstmaterialer eller naturlige materialer som for eksempel lateks.

– Bortsett fra de enkleste modellene er fjærmadrasser konstruert i soner med ulik fasthet. For øvrig har materialene forskjellige egenskaper med hensyn til fukttransport og evne til å forme seg etter kroppen din, forklarer Lerud.

Fakta om søvn

  • Det er normalt å våkne noen ganger i løpet av natta.
  • Hvor mye søvn vi trenger er individuelt.
  • Kvaliteten på søvnen er vel så viktig som antall timer du sover.
  • Er du uthvilt på dagtid, har du sovet nok​.

Kilde: Nasjonalt kompetansetjeneste for søvnsykdommer.

Kroppens signaler

Til syvende og sist handler madrasskjøpet om å bruke tid og lytte til kroppens signaler. Husk at du skal tilbringe en tredjedel av madrassens levetid på 10–15 år i sengen.

Lerud forteller at de fleste Skeidar-kunder bruker minst et par butikkbesøk og tester i snitt tre modeller før de finner en perfekt «match».

– Sett av rikelig med tid, prøv flere modeller og velg den som gir den beste godfølelsen. La kroppen få førstevalget, så kan hodet koples inn når du skal vurdere liggekomfort opp mot pris.

Finn ditt nærmerste Skeidar varehus her.