Kjøpsvilkår for netthandel

Velkommen til Skeidars nettbutikk!

Skeidar har hjulpet nordmenn med å få det fint hjemme siden 1912. Vi tror derfor du vil finne det som gjør det ekstra fint hjemme hos deg her i nettbutikken vår, enten det er inspirasjon, nyheter eller gode tilbud – og du kan selvfølgelig velge akkurat når på døgnet du vil handle. Takk for at du tok turen til oss!

Rettigheter ved nettkjøp
Når du handler i vår nettbutikk, er dine rettigheter og plikter regulert av følgende lover:

I tillegg til disse lovene reguleres dine rettigheter og plikter av våre salgsbetingelser som beskrives her. Husk at du være fylt 18 år for å kunne handle på nett hos Skeidar.

Når du skal velge riktig
Ta deg god tid og ikke minst, sørg for å måle opp skikkelig! Alle bredde-, høyde- og dybdemål er oppgitt på Skeidars produkter, så ta frem målebåndet. Kom gjerne innom i en butikk og kjenn på varene før du bestemmer deg, da er du sikker på at du har valgt riktig.

Når du bestiller
Forsikre deg om at du har bestilt riktige varer. Prisene som er oppgitt i nettbutikken inkluderer merverdiavgift. De totale kostnadene du må betale, inkludert frakt, blir oppgitt før du sender din endelige bestilling. Avtalen du inngår med oss er bindende for begge parter når din bestilling er mottatt av oss. Ordrebekreftelsen vi sender deg er din kvittering. Hvis du oppdager feil i din bestilling etter at den er sendt, ber vi deg om å ta kontakt med oss så raskt som mulig.

Når du betaler
Når du handler på Skeidar.no kan du betale med Visa og Mastercard, eller benytte deg av våre finansieringsprodukter som er gjeldende til enhver tid.

For å hindre adgangen til dine betalingskortopplysninger benytter vi en sikker korttransaksjonsterminal på nett. Vi oppbevarer ikke noen kortopplysninger hos oss. Når vi har mottatt din bestilling, foretar vi en reservasjon på ditt betalingskort for å sikre at det finnes tilstrekkelig midler til å dekke kjøpesummen og fullføre transaksjonen. Beløpet trekkes først når du henter varen, eller vi sender den fra oss.

Avbestilling
Du har rett til å avbestille varene helt frem til du henter eller får de levert. Ta kontakt med oss så snart som mulig hvis du ønsker å avbestille. Hvis du avbestiller varer som produseres etter dine spesifikasjoner, og disse varene allerede er gått i produksjon, vil det beregnes et avbestillingsgebyr på 25% av kjøpesum. Dette gjelder varer som for eksempel har valg for mål, oppsett, tekstil, ben og lignende.

Hvor kan du få varer levert
De fleste varer kan du selv velge å hente i en av våre butikker eller få levert hjem til deg. Vi har risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse.

Vi leverer over hele Norge med unntak av Svalbard og Jan Mayen.

Bestiller du varer med hjemlevering, er dette levert til adresse på gateplan. Vi leverer ikke til adresser på øyer uten fast veiforbindelse eller hytter uten ordentlig vei. Husk at våre medarbeidere av sikkerhetshensyn ikke kan ta av seg vernesko ved levering, så forbered gjerne et underlag som tåler tråkk og bæring.

Når du bestiller med «Kjøp og hent»
Mange av våre produkter kan kjøpes direkte fra våre butikker via «Kjøp og hent» på skeidar.no. Vi holder av varen til deg senest innen 48 timer, og varsler deg når den er klar.

For at vi skal holde av din vare kreves det at denne betales fullt ut på forhånd når du legger inn Kjøp og hent-ordren på skeidar.no.

Siden Kjøp og hent-ordre betales i løpet av kjøpsprosessen på nett, regnes dette som en internettordre regulert av blant med de samme rettighetene som øvrige kjøp på nett. Se «Rettigheter ved nettkjøp» over i kjøpsvilkårene.

Dersom en Kjøp og hent-ordre ikke er avhentet innen 7 dager etter kjøpsdato som angitt på ordrebekreftelsen, forbeholder vi oss retten til å anse ordren som kansellert. Vi vil da annullere ordren uten å måtte varsle deg, og varen faller fullt og helt tilbake i vårt eie.

Ved annullering av Kjøp og Hent-ordre som ikke er hentet, oppheves også betalingen på ditt kort, eller finansieringsavtalen som ble inngått på kjøpstidspunktet.

Når du har mottatt varene
Nye møbler fra Skeidar er alltid en god følelse. Det første du bør gjøre er å sjekke at pakkene ser uskadet ut. Undersøk godt. Er det synlige skader, må dette adresseres med en gang. Du kan nekte å imot en forsendelse som ser skadet ut ved ikke å underskrive. Da må transportør ta med varene tilbake. Pakk gjerne ut hvis det er mindre kolli, for å sjekke at varene er uskadet og for øvrig riktig vare som bestilt.

De fleste av våre varer krever montering. Montering er ikke inkludert i prisen, men kan bestilles mot et pristillegg i mange av våre butikker.

Hvis du skal returnere/angre kjøpet
I de aller fleste tilfeller innebærer det stor glede å få varen sin i hus. Skulle du likevel ombestemme deg, kan du benytte deg av din angrerett og returnere varen. Du har 14 dagers angrerett på møbler og interiørvarer kjøpt på nett fra Skeidar.

For å kunne benytte angreretten må varen være i en slik tilstand at Skeidar kan selge den på nytt. Varen må være ubrukt. Husk at du er ansvarlig for varen fra den dagen du henter eller får levert den og til den er returnert tilbake til oss. Varen skal returneres i original emballasje. Du må gjerne forsiktig ha åpnet emballasjen, men må sørge for at du får pakket varen forsvarlig ned i original emballasjen, og at denne må fremstå hel og salgbar.

Varer som returneres uten original emballasje, eller hvor varen ikke lenger fremstår som ny, må vi selge denne som utstillingsmodell. Vi vil derfor gjøre et fratrekk på minimum 25% av kjøpsbeløpet fra returbeløpet.

Varer som er levert flatpakket er vanskelig å demontere etter montering uten at varen blir skadet. Har du montert selv, ønsker vi derfor at du leverer varen tilbake i montert tilstand. Montert vare må selges som utstillingsmodell, og minimum 50% trekkes derfor fra returbeløpet.

Alle returvarer vil bli inspisert av våre butikker når de returneres.

Retur av varer kan gjøres i alle Skeidars butikker, eller du kan kontakte vårt kundesenter på [email protected] om du har spørsmål ang. retur og angrerett.

Når du skal returnere en vare må dette gjøres innen 14 dager etter at du mottok varen. Du må ha med forhåndsutfylt angrerettskjema og kvittering/ordrebekreftelse på kjøpet til butikken du vil returnere varen til.

Enkelte varer er ikke omfattet av angreretten!
Varer som er spesialbestilt og produsert etter dine spesifikasjoner kan ikke returneres. Dette gjelder varer som for eksempel har valg for mål, oppsett, tekstil, ben og lignende.

Hygieneprodukter som for eksempel madrasser, dyner, puter, sengetøy og håndklær kan ikke returneres hvis original emballasje er brutt. Slike varer er ikke omfattet av angreretten og kan derfor ikke returneres av hensyn til helsevern og hygiene.

Hvis du ønsker å reklamere
Ved kjøp i nettbutikk har du vanlig reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. Etter forbrukerkjøpsloven er reklamasjonsfristen som hovedregel to år, men fem år for varer som er ment å vare vesentlig lengre enn to år. De fleste av våre møbler som sofa, madrass, spisebord og lignende er ment å vare lengre enn to år. Det er derfor fem års reklamasjonsfrist på slike varer. Det er to års reklamasjonsfrist på interiørvarer som dekorartikler, husholdningsartikler, dyner, puter, sengetøy, tekstiler og lignende. Du kan registrere din reklamasjon her.

Takk for at du handler hos oss!


Det er ditt liv. Gjør det fint der!