Kjøpsvilkår for netthandel

Velkommen til Skeidars nettbutikk!

Skeidar har hjulpet nordmenn med å få det fint hjemme siden 1912. Vi tror derfor du vil finne det som gjør det ekstra fint hjemme hos deg her i nettbutikken vår, enten det er inspirasjon, nyheter eller gode tilbud – og du kan selvfølgelig velge akkurat når på døgnet du vil handle. Takk for at du tok turen til oss!

Rettigheter ved nettkjøp
Når du handler i vår nettbutikk, er dine rettigheter og plikter regulert av følgende lover:

I tillegg til disse lovene reguleres dine rettigheter og plikter av våre salgsbetingelser som beskrives her. Husk at du være fylt 18 år for å kunne handle på nett hos Skeidar.

Når du skal velge riktig
Ta deg god tid og ikke minst, sørg for å måle opp skikkelig! Alle bredde-, høyde- og dybdemål er oppgitt på Skeidars produkter, så ta frem målebåndet. Kom gjerne innom i en butikk og kjenn på varene før du bestemmer deg, da er du sikker på at du har valgt riktig.

Når du bestiller
Forsikre deg om at du har bestilt riktige varer. Prisene som er oppgitt i nettbutikken inkluderer merverdiavgift. De totale kostnadene du må betale, inkludert frakt, blir oppgitt før du sender din endelige bestilling. Avtalen du inngår med oss er bindende for begge parter når din bestilling er mottatt av oss. Ordrebekreftelsen vi sender deg er din kvittering. Hvis du oppdager feil i din bestilling etter at den er sendt, ber vi deg om å ta kontakt med oss så raskt som mulig.

Leveringsmåter
I nettbutikken selger vi både lagervarer og bestillingsvarer. Vi leverer lagervarene fra vårt sentrallager, og deler av dette sortimentet sendes med PostNord. Øvrig sortiment fra sentrallager samt bestillingsvarer sendes til det varehus du ønsker å hente varene i, eller du kan velge å bestille hjemkjøring.

Varene sendes normalt fra vårt sentrallager innen 3-5 dager, leveringstid for bestillingsvarer varierer og vil være oppgitt for den enkelte vare.

Varehuset tar kontakt med deg når varene er klare til å hentes.

Når du betaler
Du kan betale med Visa og Mastercard på skeidar.no. Ditt kortnummer lagres ikke etter gjennomført transaksjon. Det totale beløpet for din bestilling som leveres med PostNord belastes direkte din konto når varen er bekreftet. Øvrige leveranser betales ved henting eller levering fra varehus.

Avbestilling
Du har rett til å avbestille varene helt frem til du henter eller får de levert. Ta kontakt med oss så snart som mulig hvis du ønsker å avbestille. Hvis du avbestiller varer som produseres etter dine spesifikasjoner, og disse varene allerede er gått i produksjon, vil det beregnes et avbestillingsgebyr på 25% av kjøpesum. Dette gjelder varer som for eksempel har valg for mål, oppsett, tekstil, ben og lignende.

Når du skal hente selv
Når du har bestilt får du en ordrebekreftelse med forventet leveringstid. Vi kontakter deg når varen er klar for henting i din foretrukne butikk. Husk ordrebekreftelse og gyldig legitimasjon med bilde. Det er naturligvis helt kostnadsfritt å hente varene dine i våre butikker. Hvis du har behov for det, tilbyr vi også leie av tilhenger. Hvis det likevel ikke passer å hente selv, kan du bestille hjemlevering via butikken.

Når du skal få det levert
I Norge bor vi veldig spredt i et langstrakt land, så Skeidar jobber hver eneste dag for å gjøre avstandene mindre med gode leveranser. Vi leverer over hele Norge med unntak av Svalbard og Jan Mayen. Vareleveransen hjem til deg skal derfor gå ganske greit, med mindre du bor på en øy uten fast veiforbindelse eller hytte uten ordentlig vei. Da avtaler vi nærmeste passende leveringssted. Fraktpris varierer avhenger av vekt og hvor du bor.

Levering via PostNord
Hvis levering skal gjøres via PostNord, vil du bli kontaktet når varen er klar for henting på nærmeste utleveringspunkt.

Levering via butikk
Hvis levering skal gjøres via en av våre butikker, vil du bli kontaktet for nærmere avtale om leveringstidspunkt når varen ankommer butikken. Levering skjer til leveringsadressen du har oppgitt ved bestilling. Vi leverer til ytterdør på bakkeplan. Det må være normalt god fremkommelighet for lastebil for at levering skal kunne gjøres.

Hvis du ønsker det, kan du også bestille levering inn i bolig mot et pristillegg. Ta kontakt med butikken som leverer til deg for avtale om det. Husk at våre medarbeidere av sikkerhetshensyn ikke kan ta av seg vernesko ved levering, så forbered gjerne et underlag som tåler tråkk og bæring.

Når du har mottatt varene
Nye møbler fra Skeidar er alltid en god følelse. Det første du bør gjøre er å sjekke at pakkene ser uskadet ut. Undersøk godt. Er det synlige skader, må dette adresseres med en gang. Du kan nekte å imot en forsendelse som ser skadet ut ved ikke å underskrive. Da må transportør ta med varene tilbake. Pakk gjerne ut hvis det er mindre kolli, for å sjekke at varene er uskadet og for øvrig riktig vare som bestilt.

De fleste av våre varer krever montering. Montering er ikke inkludert i fraktprisen, men kan bestilles mot et pristillegg i mange av våre butikker.

Hvis du skal returnere
I de aller fleste tilfeller innebærer det stor glede å få varen sin i hus. Skulle du likevel ombestemme deg, kan du benytte deg av din angrerett og returnere varen. Du har 14 dagers angrerett på møbler og interiørvarer kjøpt på nett fra Skeidar.

For å kunne benytte angreretten må varen være i en slik tilstand at Skeidar kan selge den på nytt. Varen må være ubrukt. Husk at du er ansvarlig for varen fra den dagen du henter eller får levert den og til den er returnert tilbake til oss. Varen skal returneres i original emballasje. Du må gjerne forsiktig ha åpnet emballasjen, men hvis brutt eller manglende emballasje tilsier en redusert salgsverdi for oss, vil det bli beregnet et fradrag i returbeløpet utfra redusert salgsverdi. 

Retur av vare forhåndsavtales ved å sende en mail med ferdig utfylt angrerettskjema til [email protected] eller via nærmeste butikk. Du vil motta et returdokument på mail som skal fremvises i butikk ved levering av returvare. Kjøpsbeløpet vil bli tilbakebetalt på konto innen 3-5 arbeidsdager etter at retur er innlevert.

Klikk her for å laste ned angrerettskjema.

Varer som er levert flatpakket er vanskelig å demontere etter montering uten at varen blir skadet. Har du montert selv, ønsker vi derfor at du leverer varen tilbake i montert tilstand. Montert vare må selges som utstillingsmodell, og minimum 50 % trekkes derfor fra returbeløpet.

Når vi har mottatt varen vil vi gå over den og vurdere hvilket beløp som skal refunderes til deg. Se tabell for veiledende satser.

Varer som ikke kan returneres
Hygieneprodukter som for eksempel madrasser, dyner, puter, sengetøy og håndklær kan ikke returneres hvis original emballasje er brutt. Slike varer er ikke omfattet av angreretten og kan derfor ikke returneres av hensyn til helsevern og hygiene.

Vare som er spesialbestilt og produsert etter dine spesifikasjoner kan ikke returneres. Dette gjelder varer som for eksempel har valg for mål, oppsett, tekstil, ben og lignende.

Gjennomføring av retur
Retur av vare kan du gjøre i eller til din nærmeste butikk. Hvis du trenger hjelp med returtransport, kontakt din lokale butikk så skal vi gjøre det vi kan for å hjelpe deg.

Du må selv dekke fraktkostnader i forbindelse med retur.

Hvis du ønsker å reklamere
Ved kjøp i nettbutikk har du vanlig reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. Etter forbrukerkjøpsloven er reklamasjonsfristen som hovedregel to år, men fem år for varer som er ment å vare vesentlig lengre enn to år. De fleste av våre møbler som sofa, madrass, spisebord og lignende er ment å vare lengre enn to år. Det er derfor fem års reklamasjonsfrist på slike varer. Det er to års reklamasjonsfrist på interiørvarer som dekorartikler, husholdningsartikler, dyner, puter, sengetøy, tekstiler og lignende. Du kan registrere din reklamasjon her.

Hvis varen blir forsinket
Noen ganger skjer det - ting tar lenger tid enn det burde. Selv om vi gjør vårt ytterste for å levere din vare til forespeilet tid, kan forsinkelse forekomme. Vi tar kontakt med deg snarest hvis din levering skulle bli forsinket.

Hvis du ikke henter varen
Hvis du ikke henter varer du har bestilt, kan du bli belastet med frakt for tur/retur samt et gebyr. Dette gebyret skal maksimalt dekke våre faktiske utlegg for vår håndtering og interne levering.

Hvis varen skal leveres hjem til din adresse, og du ikke er hjemme ved avtalt leveringstidspunkt, vil varen bli returnert. Fraktpris refunderes ikke. Ved bestilling av ny levering, tilkommer ny fraktpris.

Takk for at du handler hos oss!
Hva fungerer i vår nettbutikk og hva kan vi gjøre bedre? Send oss din feedback. Vi kan ikke love å svare på alle innspill, men vi lover å lese dem nøye!


Det er ditt liv. Gjør det fint der!