Kjøpsvilkår for netthandel

Velkommen til Skeidars nettbutikk!

Skeidar har hjulpet nordmenn med å få det fint hjemme siden 1912. Vi tror derfor du vil finne det som gjør det ekstra fint hjemme hos deg her i nettbutikken vår, enten det er inspirasjon, nyheter eller gode tilbud – og du kan selvfølgelig velge akkurat når på døgnet du vil handle. Takk for at du tok turen til oss!

Rettigheter ved nettkjøp
Når du handler i vår nettbutikk, er dine rettigheter og plikter regulert av følgende lover:

I tillegg til disse lovene reguleres dine rettigheter og plikter av våre salgsbetingelser som beskrives her.

Selger: Skeidarliving Group AS (org nr: 970 971 165)
Husk at du må være fylt 18 år for å kunne handle på nett hos Skeidar.

Når du skal velge riktig
Ta deg god tid og ikke minst, sørg for å måle opp skikkelig! Alle bredde-, høyde- og dybdemål er oppgitt på Skeidars produkter, så ta frem målebåndet. Kom gjerne innom i en butikk og kjenn på varene før du bestemmer deg, da er du sikker på at du har valgt riktig.

Når du bestiller
Forsikre deg om at du har bestilt riktige varer. Prisene som er oppgitt i nettbutikken inkluderer merverdiavgift. De totale kostnadene du må betale, inkludert frakt, blir oppgitt før du sender din endelige bestilling. Avtalen du inngår med oss er bindende for begge parter når din bestilling er mottatt av oss. Ordrebekreftelsen vi sender deg er din kvittering. Hvis du oppdager feil i din bestilling etter at den er sendt, ber vi deg om å ta kontakt med oss så raskt som mulig.

Når du betaler
Når du handler på Skeidar.no kan du betale med Visa og Mastercard, eller benytte deg av våre finansieringsprodukter som er gjeldende til enhver tid.

Ved kortbetaling:
For å hindre adgangen til dine betalingskortopplysninger benytter vi en sikker korttransaksjonsterminal på nett. Betalingen skjer via en sikker, kryptert forbindelse, som sikrer at dine betalingsopplysninger ikke er tilgjengelige for uvedkommende. Alle kredittkortopplysninger tastes inn i et sikkert miljø kryptert med SSL (Secure Socket Layer). Du blir bedt om følgende opplysninger: Kortnummer, utløpsdato og CVC nummer. Vår betalingsløsning leveres av NETS som er en av Nordens største leverandører av trygge betalingsløsninger. Vi oppbevarer ikke noen kortopplysninger i Skeidar.

Når vi har mottatt din bestilling, foretar vi en reservasjon på ditt betalingskort for å sikre at det finnes tilstrekkelig midler til å dekke kjøpesummen og fullføre transaksjonen. Beløpet trekkes først når du henter varen, eller vi sender den fra oss.

Ved betaling med et finansieringsprodukt:
Våre finansieringsprodukter leveres i samarbeid med Instabank. Når du ønsker å benytte deg av et finansieringsprodukt foregår søknaden på en sikker og kryptert søknads- og betalingsportal som er levert av Dintero. Her blir alle opplysninger du taster inn kryptert og sendt via et sikkert miljø slik at ingen av dine opplysninger er tilgjengelige for uvedkommende. Skeidar vil ikke motta, få tilgang til eller oppbevare noen av opplysningene du fyller inn med din kredittsøknad.

Avbestilling
Du har rett til å avbestille varene helt frem til du henter eller får de levert. Dette betyr at du f.eks. kan heve kjøpet ved forsinket levering. Ta kontakt med oss så snart som mulig hvis du ønsker å avbestille. Hvis du avbestiller varer som produseres etter dine spesifikasjoner, og disse varene allerede er gått i produksjon, vil det beregnes et avbestillingsgebyr på 25% av kjøpesum. Dette gjelder varer som for eksempel har valg for mål, oppsett, tekstil, ben og lignende.

Hvor kan du få varer levert
De fleste varer kan du selv velge å hente i en av våre butikker eller få levert hjem til deg. Vi har risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse.

Vi leverer over hele Norge med unntak av Svalbard og Jan Mayen.

Bestiller du varer med hjemlevering, er dette levert til adresse på gateplan. Vi leverer ikke til adresser på øyer uten fast veiforbindelse eller hytter uten ordentlig vei. Husk at våre medarbeidere av sikkerhetshensyn ikke kan ta av seg vernesko ved levering, så forbered gjerne et underlag som tåler tråkk og bæring.

Når du bestiller med «Kjøp og hent»
Du kan kjøpe varer direkte fra våre butikker via «Kjøp og hent» på skeidar.no. Vi gjør varen klar til deg senest innen 24 timer, og varsler deg på SMS når den kan hentes. 

For at vi skal holde av din vare kreves det at denne betales fullt ut på forhånd når du legger inn Kjøp og hent-ordren på skeidar.no.

Siden Kjøp og hent-ordre betales i løpet av kjøpsprosessen på nett, regnes dette som en nettordre regulert av de samme rettighetene som øvrige kjøp på nett. Se «Rettigheter ved nettkjøp».

Dersom du ikke har mulighet til å hente varen innen 7 dager ber vi om at du tar kontakt med butikk. Kjøp og hent-ordre som ikke blir hentet innen 7 dager vil normalt bli kansellert, og varen faller fullt og helt tilbake i vårt eie. Ved annullering av Kjøp og Hent-ordre som ikke er hentet, oppheves også betalingen på ditt kort, eller finansieringsavtalen som ble inngått på kjøpstidspunktet.

Når du har mottatt varene
Nye møbler fra Skeidar gir alltid en god følelse. Det første du bør gjøre er å sjekke at pakkene ser uskadet ut. Undersøk godt. Er det synlige skader, må dette adresseres med en gang. Du kan nekte å imot en forsendelse som ser skadet ut ved ikke å underskrive. Da må transportør ta med varene tilbake. Pakk gjerne ut hvis det er mindre kolli, for å sjekke at varene er uskadet og for øvrig riktig vare som bestilt.

De fleste av våre varer krever montering. Montering er ikke inkludert i prisen, men kan bestilles mot et pristillegg i mange av våre butikker.

Produktomtaler
Etter at du som kunde har gjort et kjøp på Skeidar.no vil vi be deg om å legge igjen en produktomtale. Vi vil gjerne lære av dine erfaringer med produkter kjøpt hos oss, samtidig som dette vil gi våre kunder bedre informasjon om produktene i vår nettbutikk. Vi publiserer derfor produktomtaler på Skeidar.no. Dine erfaringer har stor verdi, uavhengig av om du har gode eller dårlige erfaringer med produktet.

Vi bruker Lipscore som samarbeidspartner for våre produktanmeldelser. For å kunne legge igjen en produktanmeldelse eller produktvurdering på Skeidar.no kreves det at du er en faktisk person, og du må derfor oppgi navn, telefonnummer og e-postadresse. Dette for å sikre at alle våre produktomtaler er reelle.Dersom du legger igjen en produktanmeldelse på Skeidar.no vil ditt navn bli synlig på våre nettsider sammen med din anmeldelse. Dersom du har spørsmål vedrørende dine produktomtaler eller ønsker en produktomtale du har publisert fjernet, kan du kontakte kundeservice på [email protected].

Hvis du skal returnere/angre kjøpet
I de aller fleste tilfeller innebærer det stor glede å få varen sin i hus. Skulle du likevel ombestemme deg, kan du benytte deg av din angrerett og returnere varen. Du har 14 dagers angrerett på møbler og interiørvarer kjøpt på nett fra Skeidar.

For å kunne benytte angreretten må varen være i en slik tilstand at Skeidar kan selge den på nytt. Varen må være ubrukt. Husk at du er ansvarlig for varen fra den dagen du henter eller får levert den og til den er returnert tilbake til oss. Varen skal returneres i original emballasje. Du må gjerne forsiktig ha åpnet emballasjen, men må sørge for at du får pakket varen forsvarlig ned i original emballasjen, og at denne må fremstå hel og salgbar.

Varer som returneres uten original emballasje, eller hvor varen ikke lenger fremstår som ny, må vi selge denne som utstillingsmodell. Vi vil derfor gjøre et fratrekk på minimum 25% av kjøpsbeløpet fra returbeløpet.

Varer som er levert flatpakket er vanskelig å demontere etter montering uten at varen blir skadet. Har du montert selv, ønsker vi derfor at du leverer varen tilbake i montert tilstand. Montert vare må selges som utstillingsmodell, og minimum 50% trekkes derfor fra returbeløpet.

Alle returvarer vil bli inspisert av våre butikker når de returneres.

Retur av varer kan gjøres i alle Skeidars butikker, eller du kan kontakte kundeservice for netthandel på [email protected] om du har spørsmål ang. retur og angrerett.

Når du skal returnere en vare må dette gjøres innen 14 dager etter at du mottok varen. Du må ha med forhåndsutfylt angrerettskjema og kvittering/ordrebekreftelse på kjøpet til butikken du vil returnere varen til.

Dersom du ønsker å returnere via hentested eller bestille retur hjemmefra, setter vi pris på om du først kontakter vår kundeservice, som kan være behjelpelige med returadresser og assistere med returer via vår samarbeidspartner PostNord. Du kan også se mer om returer via PostNord på https://www.postnord.no/nb.

Enkelte varer er ikke omfattet av angreretten!
Varer som er spesialbestilt og produsert etter dine spesifikasjoner kan ikke returneres. Dette gjelder varer som for eksempel har valg for mål, oppsett, tekstil, ben og lignende.

Hygieneprodukter som for eksempel madrasser, dyner, puter, sengetøy og håndklær kan ikke returneres hvis original emballasje er brutt. Slike varer er ikke omfattet av angreretten og kan derfor ikke returneres av hensyn til helsevern og hygiene.

Hvis du ønsker å reklamere
Ved kjøp i nettbutikk har du vanlig reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. Etter forbrukerkjøpsloven er reklamasjonsretten som hovedregel to år, men fem år for varer som er ment å vare vesentlig lengre enn to år. De fleste av våre møbler som sofa, madrass, spisebord og lignende er ment å vare lengre enn to år. Det er derfor fem års reklamasjonsrett på slike varer. Det er to års reklamasjonsrett på interiørvarer som dekorartikler, husholdningsartikler, dyner, puter, sengetøy, tekstiler og lignende.

Dersom du oppdager en feil eller mangel på din vare, ber vi om at du sender inn din reklamasjon så snart du oppdager feilen, og senest innen 2 måneder. Fyll ut reklamasjonsskjema her.

Tvister og lovvalg
Tvister i anledning betingelsene og tilhørende bestemmelser, samt tvister som ellers angår handel på Skeidar.no følger norsk rett og hører inn under de ordinære tvisteløsningsorganer og domstoler, med Follo og Nordre Østfold tingrett som verneting ved eventuell behandling for tingrett. Ved å være Trygg e-Handel sertifisert forplikter foretaket seg til å følge Forbrukerklageutvalgets avgjørelser ved en eventuell tvist.

Dersom du ønsker å klage over en vare eller tjeneste kjøpt hos oss, kan du inngi klage til forbrukerrådet. Forbrukerrådet er et statlig forvaltningsorgan som veileder forbrukere og megler i tvist mellom forbruker og næringsdrivende.

ForbrukerrådetFred Olsens gate 10152 Oslo
https://www.forbrukerradet.no/


Takk for at du handler hos oss!


Det er ditt liv. Gjør det fint der!